Činnost a jednání povodňové komise

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

 INTERNÍ VERZE  [Úvodní stránka]  Úvodní stránka > Výběr z dPP >

Činnost a jednání povodňové komise

Činnost a způsob jednání komise jsou dány zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a vnitřními předpisy Obecního úřadu Tatce.

Povodňovou komisi zřizuje a členy povodňové komise jmenuje starosta, který ze zákona vykonává funkci předsedy. Tato funkce je nepřenosná.  Povodňová komise je složena ze zástupců obce a organizací v obci, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.

Komise se schází k projednání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní ohrožujících její správní území, k projednání organizačních a jiných závažných otázek souvisejících se zabezpečováním ochrany před povodněmi. Komisi svolává a jednání řídí její předseda z vlastního podnětu, z podnětu některého z členů povodňové komise, na žádost povodňové komise ORP Kolín nebo Středočeského kraje.

Sídlem komise je Obecní úřad Tatce. Povodňová komise a její jednotliví členové jsou svoláváni dle potřeby a uvážení starosty obce prostřednictvím e-mailu nebo mobilních telefonů.

Jednání komise se svolává alespoň 1x ročně, a to nejpozději do 30. 11. běžného roku. Na těchto (mimopovodňových) jednáních se prověřují přípravná opatření, zejména:

stav povodňového plánu správního obvodu obce,

organizační a technická připravenost, včetně spojení,

podněty k realizaci potřebných opatření v zájmu ochrany před povodněmi,

vyhodnocení činnosti v uplynulém období a projednání závěrů povodňových prohlídek,

medializace povodňové problematiky, informování občanů.

Pokud nastane 1. stupeň povodňové aktivity je nutná nepřetržitá přítomnost na určeném pracovišti PK, nebo na spojení.  Na spojení musí být předseda PK, nebo místopředseda či pověřený člen PK, zapisovatelé se střídají po 6 hodinách (v případě Tatců je nezbytně nutná při 1. SPA nepřetržitá dostupnost předsedy nebo místopředsedy povodňové komise na telefonu).

Časový plán při vyrozumění Povodňové komise

Čas Č

Popis činnosti

Č + 0

Některý z pověřených členů PK obdrží zprávu o blížící se povodni.

do Č + 10 min

Člen komise prověří zpětným dotazem pravdivost zprávy.

v Č + 10 min

Vyrozuměný člen PK vyrozumí ostatní členy PK.

v Č + 1 hod

Musí být vybraní členové PK na pracovišti PK.

Zprávy o povodni, které nezískal člen PK osobně, prověří zpětným dotazem nebo jiným způsobem, např. vysláním hlídky do určeného místa, důvodem prověření zprávy je zabránění vzniku „planého poplachu“. Prověření musí být provedeno do 10 minut.

V případě, že zpráva o blížící se povodni je pravdivá, člen PK neprodleně uvědomí telefonicky nebo jiným způsobem předsedu a místopředsedu PK a informuje další členy Povodňové komise o situaci a konzultuje s nimi další postup. O informacích PK informuje oddělení HZS Středočeského kraje a orgány ORP Kolín.

Doporučené vybavení pracoviště Povodňové komise

Povodňový plán, Povodňová kniha,

Identifikační karty členů PK obce Třebovle,

Identifikační karty vozidel PK obce Třebovle,

PC s tiskárnou, SW MS OFFICE se záložním zdrojem, s funkčním připojením na počítačovou síť Internet (minimálně s možností odesílat a přijímat elektronickou poštu),

ruční diktafon,

TV se záznamem,

Audio přehrávač (MP3, AVI atd.),

LED nouzové osvětlení pracoviště,

LED ruční akumulátorové osvětlovací prostředky včetně čelových svítilen,

záložní zdroj elektrické energie do výkonu 4 kW s AVR regulací,

mobilní telefony podle „Složení Povodňové komise obce Třebovle“,

telefony, 4 ks, z toho jeden fax,

kreslící a psací prostředky,

mapa obce Třebovle,

digitální fotoaparát,

dalekohled,

měřící pásmo 50 m,

proviantní zabezpečení pro přípravu teplých nápojů a stravy,

záložní oděv a obuv.

Základní povinnosti členů povodňové komise:

Starosta obce – předseda PK:

Zodpovídá za zpracování a aktualizaci povodňového plánu obce Tatce,

rozhoduje o svolání PK,

řídí činnost PK,

organizuje sběr informací o povodňové situaci,

vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity,

na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření,

rozhoduje o nasazení sil a prostředků ve své podřízenosti,

schvaluje obsah hlášení pro ORP a obsah informací pro sdělovací prostředky,

ověřuje záznamy v povodňové knize,

předává podklady pro zpracování Zprávy o povodni, případně zpracovává jednotlivé kapitoly Zprávy o povodni,

navrhuje hejtmanovi kraje vyhlášení krizového stavu (stavu nebezpečí).

Místostarosta (místopředseda komise):

Zastupuje starostu obce v případě jeho nepřítomnosti a plní i jeho povinnosti,

organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce,

zpracovávají návrh použití provizorních hradících prostředků (pytle s pískem, vybraná depa zeminy, řezivo ap.),

organizuje evakuaci obyvatelstva,

organizuje náhradní ubytování a stravování evakuovaného obyvatelstva,

vedou přehled o evakuovaných osobách,

zpracovává plán přidělení humanitární pomoci a organizují vlastní humanitární pomoc,

komunikuje se správci inženýrských sítí o situaci a odstávkách.

Další členové povodňové komise:

provádějí hlásnou a hlídkovou službu,

předkládají návrhy na opatření a průběžně informuje předsedu a místopředsedu PK,

vedou přehled o osobách, technice a prostředcích na území obce, řídí nasazení techniky obce a firem,

ve spolupráci s Územním odborem HZS navrhuje nasazení smluvních subjektů IZS při povodni,

navrhují vyžádání sil a prostředků v případě vyčerpání vlastních možností od vyššího stupně (cestou ORP u KOPIS),

podílí se dle pokynů místopředsedů komise na evakuaci obyvatel,

ve spolupráci s KSÚS vyhodnocují dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území – navrhuje trasy příjezdu a přesunu po komunikacích pro záchranné síly a prostředky, navrhuje evakuační trasy,

spolupracují s Krajskou hygienickou správou, Krajskou veterinární správou, podnikem vodáren,

organizují odchyt ohrožených zvířat a jejich převoz do útulku,

organizují likvidaci uhynulých zvířat,

provádí informování ostatních majitelů a správců elektro, plyno a telekomunikační sítě na území obce,

s Policií ČR koordinují zajištění veřejného pořádku,

při pohybu v terénu zároveň provádí hlídkovou službu,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

Zapisovatel/ Zapisovatelka:

aktivuje pracoviště PK a zajišťuje podklady pro činnost PK,

udržuje spojení se členy PK a ostatními spolupracujícími orgány a vede přehled o pohybu a dosažitelnosti členů komise a vozidlech vyčleněných pro PK,

vyrozumívá sousední obce, ORP,

připravuje obsah informací a zpráv pro obecní rozhlas a sdělovací prostředky a po schválení předsedou PK zajišťuje jejich zveřejnění,

provádí výdej a evidenci použití vybavení povodňové komise,

organizuje proviantní zabezpečení PK,

přepisuje informace na PC, připravuje podklady pro hlášení ORP,

koordinuje evidenční a dokumentační práce,

vede centrální evidenci škod na majetku obce při povodni a evidenci ostatních škod,

zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

Soubor: c_cinn_.htm


Úvodní stránka > Výběr z dPP > Činnost a jednání povodňové komise

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 05.10.18, publikována: 11.02.20