Při dosažení směrodatných limitů SPA informuje provozovatel hlásných profilů A,B (ČHMÚ pobočka Plzeň nebo oblastní vodohospodářský dispečink Povodí Vltavy, s.p) krajský úřad Středočeského kraje a úřad ORP Hořovice a předává mu v dohodnutém rozsahu informace o dalším vývoji. ORP Hořovice získané informace předává obci Praskolesy.
Obec Praskolesy podává hlášení o vývoji situace na svém území (stav v hlásném profilu C, vyhlášení SPA a další informace) obcím ležícím níže na toku a na příslušný úřad ORP Hořovice, který informuje krajský úřad Středočeského kraje a OPIS HZS Středočeského kraje.
V případě selhání automatického sběru dat nebo standardního způsobu pozorování (hlásné profily kategorie A, B), zasílá obec hlášení na vyžádání provozovatele hlásného profilu také na ČHMÚ pobočka Plzeň nebo oblastní vodohospodářský dispečink Povodí Vltavy, s.p. - tuto povinnost obec Praskolesy nemá.
Pro včasnou aktivizaci povodňového orgánu obce v případě náhlých povodní, může obec dojednat s provozovatelem automatické stanice (ČHMÚ nebo podnik Povodí), která je k tomu technicky vybavena, aby zasílala v případě překročení dojednaného limitu vodního stavu (mm srážek, průtoku) SMS zprávu na určené telefonní číslo pověřeného pracovníka obce. Obec Praskolesy tuto službu ze vzdálenějších stanic zatím nevyužívá, varovné SMS chodí jen z vlastního LVS (srážkoměr a hlásný profil typu C na silničním mostě). V úvahu připadají tyto (nebyla proveřována automatika provozu):
•hlásný profil typu "B" Hořovice
•hlásný profil typu "B" Komárov
•srážkoměrná stanice VD Záskalská
•odtok z VD Záskalská
•odtok z VD Dráteník
•Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni, včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
•V období mimo povodeň jsou povodňovými orgány - obecní úřady, orgány obcí s rozšířenou působností, orgány krajů v přenesené působnosti, MŽP, zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší MV.
•Po dobu povodně jsou povodňovými orgány - povodňové komise obcí, povodňové komise obci s rozšířenou působnosti, povodňové komise ucelených povodí, Ústřední povodňová komise.
•Povodňové orgány mohou v době povodně činit opatřeni a vydávat příkazy k zabezpečení řízeni ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
•Povodňové orgány nebo jiné osoby na jejich příkaz jsou při povodni za účelem provádění záchranných a zabezpečovacích prací oprávněni vstupovat v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a do objektů.
•Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.
•Povodňový orgán nižšího stupně může požádat o převzetí řízení ochrany před povodněmi vyšší povodňový orgán v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.
•Vyšší povodňový orgán, který převezme řízení povodňové ochrany je povinen oznámit příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah
spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provést o tom zápis v povodňové knize. Nižší povodňové organy zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s vyšším povodňovým orgánem nebo podle jeho pokynů.
•Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu podle zvláštního zákona č.240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný.
•Obecní rada zřizuje k plnění úkolů při ochraně před povodněmi, je-li v jejím územním obvodu možnost povodní, povodňovou komisi. Předsedou povodňové komise je starosta obce. Další členy komise jmenuje z obecního zastupitelstva a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.
•povodňový orgán (povodňová komise) obce je podřízen povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností (povodňové komisi obce s rozšířenou působností)
•povodňové orgány obce ve svém územním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi :
•potvrzují soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně, s povodňovým plánem obce
•zpracovávají povodňový plán obce a předkládají jej k odbornému stanovisku správci povodí, v případě drobných vodních toků správci těchto vodních toků
•provádějí povodňové prohlídky
•zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území
•prověřují připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů organizují a zabezpečují hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečují varování právnických a fyzických osob v územním obvodu obce, s využitím jednotného systému varování
•informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán obce s širší působností
•vyhlašují a odvolávají stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti
•organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů a v případě potřeby vyžadují od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc
•zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťují další záchranné práce
•zajišťují v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizují náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území
•provádějí prohlídky po povodni,-zjišťují rozsah a výši povodňových škod, zjišťují účelnost provedených opatření a podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s širší působností
•vedou záznamy v povodňové knize
Soubor: a-povodnove_organy.htm
stránka aktualizována: 15.2.2012, publikována: 15.2.2012