Činnost a jednání povodňové komise

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Výběr z dPP >

Činnost a jednání povodňové komise

Činnost a způsob jednání komise jsou dány zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a vnitřními předpisy Obecního úřadu Barchovice.

Povodňovou komisi zřizuje a členy povodňové komise jmenuje starosta, který ze zákona vykonává funkci předsedy.  Povodňová komise je složena ze zástupců obce a organizací v obci, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.

Komise se schází k projednání potřebných opatření podle povodňové situace, jakož i mimo období povodní ohrožujících její správní území, k projednání organizačních a jiných závažných otázek souvisejících se zabezpečováním ochrany před povodněmi. Komisi svolává a jednání řídí její předseda z vlastního podnětu, z podnětu některého z členů povodňové komise, na žádost povodňové komise ORP Kolín nebo Středočeského kraje.

Sídlem komise je Obecní úřad Barchovice. Povodňová komise a její jednotliví členové jsou svoláváni dle potřeby a uvážení starosty obce prostřednictvím e-mailu nebo mobilních telefonů.

Jednání komise se svolává alespoň 1x ročně, a to nejpozději do 30. 11. běžného roku. Na těchto (mimopovodňových) jednáních se prověřují přípravná opatření, zejména:

stav povodňového plánu správního obvodu obce,

organizační a technická připravenost, včetně spojení,

podněty k realizaci potřebných opatření v zájmu ochrany před povodněmi,

vyhodnocení činnosti v uplynulém období a projednání závěrů povodňových prohlídek,

medializace povodňové problematiky, informování občanů.

Základní povinnosti členů povodňové komise:

Starosta obce – předseda PK:

Zodpovídá za zpracování a aktualizaci povodňového plánu obce Barchovice,

rozhoduje o svolání PK,

řídí činnost PK,

organizuje sběr informací o povodňové situaci,

vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity,

na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření,

rozhoduje o nasazení sil a prostředků ve své podřízenosti,

schvaluje obsah hlášení pro ORP a obsah informací pro sdělovací prostředky,

ověřuje záznamy v povodňové knize,

předává podklady pro zpracování Zprávy o povodni, případně zpracovává jednotlivé kapitoly Zprávy o povodni,

navrhuje hejtmanovi kraje vyhlášení krizového stavu (stavu nebezpečí).

Místostarosta (místopředseda komise):

Zastupuje starostu obce v případě jeho nepřítomnosti a plní i jeho povinnosti,

organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech obce,

zpracovávají návrh použití provizorních hradících prostředků (pytle s pískem, vybraná depa zeminy, řezivo ap.),

organizuje evakuaci obyvatelstva,

organizuje náhradní ubytování a stravování evakuovaného obyvatelstva,

vedou přehled o evakuovaných osobách,

zpracovává plán přidělení humanitární pomoci a organizují vlastní humanitární pomoc,

komunikuje se správci inženýrských sítí o situaci a odstávkách.

Další členové povodňové komise:

provádějí hlásnou a hlídkovou službu,

předkládají návrhy na opatření a průběžně informuje předsedu a místopředsedu PK,

vedou přehled o osobách, technice a prostředcích na území obce, řídí nasazení techniky obce a firem,

ve spolupráci s Územním odborem HZS navrhuje nasazení smluvních subjektů IZS při povodni,

navrhují vyžádání sil a prostředků v případě vyčerpání vlastních možností od vyššího stupně (cestou ORP u KOPIS),

podílí se dle pokynů místopředsedů komise na evakuaci obyvatel,

ve spolupráci s KSÚS vyhodnocují dopravní situaci a průjezdnost v zasaženém území – navrhuje trasy příjezdu a přesunu po komunikacích pro záchranné síly a prostředky, navrhuje evakuační trasy,

spolupracují s Krajskou hygienickou správou, Krajskou veterinární správou, podnikem vodáren,

organizují odchyt ohrožených zvířat a jejich převoz do útulku,

organizují likvidaci uhynulých zvířat,

provádí informování ostatních majitelů a správců elektro, plyno a telekomunikační sítě na území obce,

s Policií ČR koordinují zajištění veřejného pořádku,

při pohybu v terénu zároveň provádí hlídkovou službu,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

Zapisovatel/ Zapisovatelka:

aktivuje pracoviště PK a zajišťuje podklady pro činnost PK,

udržuje spojení se členy PK a ostatními spolupracujícími orgány a vede přehled o pohybu a dosažitelnosti členů komise a vozidlech vyčleněných pro PK,

vyrozumívá sousední obce, ORP,

připravuje obsah informací a zpráv pro obecní rozhlas a sdělovací prostředky a po schválení předsedou PK zajišťuje jejich zveřejnění,

provádí výdej a evidenci použití vybavení povodňové komise,

organizuje proviantní zabezpečení PK,

přepisuje informace na PC, připravuje podklady pro hlášení ORP,

koordinuje evidenční a dokumentační práce,

vede centrální evidenci škod na majetku obce při povodni a evidenci ostatních škod,

zaznamenává veškeré informace do Povodňové knihy,

plní další úkoly uložené předsedou PK.

Činnost PK při jednotlivých SPA

Dosažení 1. SPA za situace negativní tendence vývoje a vyhlášení 2. (i  3. SPA) a  dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise obce rozhlasem, pomocí megafonu hlídkové služby, případně pomocí sirény a mobilních telefonů. Informace bude zveřejněna i na úředních deskách. Je nutné vyrozumět i všechny sousední obce a ORP Kolín.

V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Obecního úřadu, kteří začínají monitorovat situaci. Zapisovatelka provede kontrolu připravenosti zasedání komise. Zároveň provede spolu  s OÚ Horní Kruty ověření aktuálního počtu dětí v dětském táboře v Hryzelech na Bohouňovickém potoce.

Hlídkovou službu provádí pracovník Obecního úřadu nebo člen SDH, který informuje starostu a místostarostu obce.

Členové komise jsou po oznámeném dosažení 1. SPA povinni oznamovat svou dosažitelnost.

Povodňová komise obce zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity. Starosta při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA.

Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez svolané povodňové komise.

Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 60 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.

Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Barchovice zajistí:

Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.

Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.

Prověření spojení a vyrozumění sousedních a níže ležících obcí v povodí Výrovky – PK Malotice, Zásmuky, Kruty a ORP Kolín

Soubor: c_vyhlasovani.htm


Výběr z dPP > Činnost a jednání povodňové komise

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 23.05.18, publikována: 04.02.20