<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Evakuace |
Evakuace při povodni se provádí podle aktuálního posouzení povodňové komise obce a dle výpisu z Havarijního plánu Středočeského kraje pro obec s rozšířenou působností Kolín, zpracovávaného složkami krizového řízení a integrovaného záchranného systému (IZS).
Hlavní evakuačním objektem je Sokolovna Pečky a ZŠ Pečky. Jedná se o objekty se zázemím pro poskytnutí i dlouhodobého pobytu. Umístění objektů umožňuje bezproblémové zásobování a poskytnutí adekvátní věcné pomoci. Pokyny pro občany jsou obsaženy v samostatném příručce.
Příprava občanů na povodeň, evakuace (2013, BROZ_Pred_povodni.pdf 362 KB)
Sanační práce a obnova objektů po povodni (2013, BROZ_Po_povodni.pdf 440 KB)
Výpis aktuálních údajů z databáze POVIS pro: Povodňový plán města Pečky
Místo |
adresa |
telefon |
počet |
počet |
kontakt |
poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
Petra Bezruče 330 28911 Pečky |
|
|
|
Eva Jíchová - starostka Sokola |
|
|
Jana Švermy 342 28911 Pečky |
321785267 |
|
|
Mgr. Ing. Luboš Zajíc - ředitel školy |
Tělocvična. |
|
-evakuační středisko |
|
-nouzové ubytování |
|
|
adresa: |
Petra Bezruče 330 28911 Pečky |
kontaktní osoba: |
Eva Jíchová - starostka Sokola |
S-JTSK: |
-699 802 -1 048 549 |
GPS: |
50.0893N 15.0272E (mapy.cz) |
|
-evakuační středisko |
|
-nouzové ubytování |
|
-stravování |
|
|
adresa: |
Jana Švermy 342 28911 Pečky |
telefon: |
321785267 |
kontaktní osoba: |
Mgr. Ing. Luboš Zajíc - ředitel školy |
poznámka: |
Tělocvična. |
S-JTSK: |
-699 364 -1 048 300 |
GPS: |
50.092N 15.0329E (mapy.cz) |
Záznamy jsou tříděny podle obce a dále podle názvu evakuačního místa.
Tabulka obsahuje 2 záznamy, byla aktualizována z databáze POVIS dne 04.02.2020
Objekty Evakuace (místa shromažďování a přijímací středisko)
Při vyhlášení evakuace bude na každé místo soustředění vyslán zástupce povodňového orgánu obce nebo zasahujících členů HZS. Na každém místě soustředění povede tato osoba evidenci evakuovaných. Tuto evidenci bude předávat vedoucímu evakuačního střediska, který povede centrální evidenci evakuovaných osob. I evidenci osob, které se samostatně evakuovali do jiných prostorů (k příbuzným atd.)
Přijímací (evakuační) středisko zajišťuje:
•Příjem evakuovaných osob.
•Přerozdělení evakuovaných osob do předurčených cílových míst nouzového ubytování vyčleněných pro krizové situace.
•První zdravotnickou pomoc a případný odvoz nemocných do vyčleněných zdravotnických zařízení.
•Informování všech orgánů o průběhu evakuace.
•Informování evakuovaných osob zejména o podmínkách a zejména pravidlech nouzového ubytování a stravování.
Obecně je doporučeno domácí zvířata nechat doma – vynést je do vyšších pater budovy a zajistit krmivo na několik dní včetně vody. Důvodem je problematická evakuace domácích zvířat a nutnost umístěni mimo prostory s evakuovanými osobami.
Domácí mazlíčci (kočky a psy) je možno evakuovat jen v příručních schránkách. Štíři, hadi a podobná zvířata se neevakuují.
S evakuací domácích hospodářských zvířat se nepočítá. Hospodářská zvířata, jejichž chov se nachází v rozlivu toků, musí jejich majitelé vyvést mimo rozliv povodně.
Pokud vlastník zvířat není schopen zvířata včasně evakuovat (např. rychlý nástup povodně), doporučuje se vypustit zvířata z chovatelských objektů, aby sama mohla uniknout před povodní. Tímto krokem se zabrání jejich utopení a následnému vzniku kadáverů a s tím spojeného šíření infekcí.
Je vhodné zvířata označit (štítek, značka lihovým fixem apod.), aby bylo možno po povodni zvířata identifikovat a určit majitele.
Za povodně dojde k regionálnímu ohrožení dopravy, a to veřejné hromadné a nákladní dopravy (zásobování) i osobní. Ohrožena bude zejména doprava v obcích okolo Peček – Chotutice, Radim, Dobřichov, Ratenice, Vrbová a Písková Lhota.
Z hlediska časového se za povodně stanou komunikace neprůjezdné nejdříve pro vozidla osobní, následně pro autobusy, potom pro vozidla nákladní a nakonec i pro těžkou kolovou techniku (jeřáby, bagry, UDS, nakladače, kolové a lesní traktory).
Po komunikacích, zatopených byť jen z části (kalná voda hloubky okolo 0,5 m), se budou moci pohybovat jen nákladní (nebo jiná například terénní) vozidle vedená řidiči s dobrými místními znalostmi.
Je nutné sledovat stav všech kritických mostních objektů a propustků a v případě hromadění spláví toto odstranit těžkou technikou.
K lokálnímu zaplavení cest, případně jejich destrukci může dojít u drobných bezejmenných přítoků. Z tohoto důvodu je prvotně nutné tyto cesty využít jen vhodnou technikou – traktor, LKT, UKT apod. a prověřit jejich sjízdnost i pro další vozidla. S ohledem i na hrozící svahové sesuvy je zakázán vjezd osobních vozidel na účelové cesty bez předchozího ověření sjízdnosti a bezpečnosti pohybu vozidel.
V povodňových a krizových situacích se zásobování obyvatelstva provádí v závislosti na konkrétním stavu narušení systému zásobování pitnou vodou. Zásobování pitnou vodou organizuje město a regionální úřady ve spolupráci provozovateli vodovodů, popřípadě ve spolupráci s bezpečnostními orgány a složkami IZS.
Pro účely nouzového zásobování se přednostně používají zdroje podzemních vod, zřízené a vystrojené pro jímání podzemních vod hlubšího oběhu. Všechny zdroje jsou evidovány správci vodovodů a orgány krizového řízení a IZS. Nouzové zásobování pitnou vodou bude zajišťováno dopravou pitné vody v množství maximálně 15 l/den × obyvatele cisternami. Zásobení pitnou vodou bude doplňováno balenou vodou. Při využívání zdrojů pro zásobení užitkovou vodou se bude postupovat podle pokynů územně příslušného hygienika.
Nouzové zásobování pitnou vodou je třeba zahájit nejpozději do 5 hodin od ukončení dodávky vody. Do nejvíce postižených oblastí je pro počáteční období krizové situace 1 – 4 dny nutné zajistit dodávku balené pitné vody.
Kvalita pitné vody za povodňové (krizové) situace může být odlišná od požadavků na kvalitu vody pitné.
Soubor: c_evak_.htm
stránka aktualizována: 28.11.18, publikována: 11.02.20