<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost PK při jednotlivých SPA |
V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Obecního úřadu, kteří začínají monitorovat situaci. Zapisovatelka provede kontrolu připravenosti zasedání komise.
Hlídkovou službu provádí pracovník Obecního úřadu nebo člen JSDH, který informuje starostu a místostarostu obce.
Členové komise jsou po oznámeném dosažení 1. SPA povinni oznamovat svou dosažitelnost.
Povodňová komise obce zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity. Starosta při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez svolané povodňové komise.
Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 60 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.
Dosažení 1. SPA za situace negativní tendence vývoje a vyhlášení 2. (i 3. SPA) a dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise obce rozhlasem, pomocí megafonu hlídkové služby, případně pomocí sirény a mobilních telefonů. Informace bude zveřejněna i na úřední desce. Je nutné vyrozumět i sousední obce a ORP Kolín.
Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Tatce zajistí:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.
•Prověření spojení a vyrozumění sousedních a níže ležících obcí – PK Milčice, Klučov, Chrášťány, Hořany, Chotutice, Pečky a ORP Kolín. Dle potřeby ověření vývoje výše na toku a vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i další okolní obce.
•Vedení jednání povodňové komise.
•Nastavení směn hlídkové služby členů PK a zaměstnanců obce.
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem).
•Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob.
•Vyzvání občanů k odstranění (nebo alespoň ukotvení) materiálu ohrožené odplavením.
•Ověření vodního stavu rybníků v obci a provedení (vyžádání) manipulací dle MŘ.
•Zapisování do povodňové knihy včetně vedení evidence příloha (tištěné e-maily, audio a video záznamy, fotografie).
Při vyhlášení 3. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise obce Tatce zajistí:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků – ověření aktuálních informací.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.
•Prověření spojení a vyrozumění sousedních obcí – PK Milčice, Klučov, Chrášťany, Hořany, Chotutice, Pečky a ORP Kolín. Dle potřeby ověření vývoje výše na toku a vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i další okolní obce.
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území.
•Rozmístění stálé hlídkové služby na kritická místa.
•Průběžná kontrola nádrží v obci, případně manipulace dle MŘ.
•Pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích.
•Koordinace evakuace zvířat a vozidel z potenciálních trasách soustředěných odtoků a rozlivů.
•Komunikace se správci sítí a komunikací – koordinace odpojení sítí a regulace dopravy v případě zaplavení splavenou ornicí. Nastavení dopravních omezení a objízdných tras.
•Koordinace veřejného pořádku.
•Aktivace evakuačních prostor ve spolupráci s IZS.
•V extrémních případech nařízení evakuace konkrétních objektů včetně informování občanů o místech evakuačního střediska. Případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy včetně vedení evidence příloha (tištěné e-maily, audio a video záznamy, fotografie)
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.
Činnost povodňového orgánu obce bezprostředně po povodni:
•Odvolává dle vývoje povodňové situace 2. a 3. SPA na území obce, odvolání SPA oznamuje občanům a fyzickým a právnickým osobám, povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností Kolín a povodňovým orgánům sousedních obcí.
•Organizuje obnovu povodní narušených funkcí zasaženého území obce.
•Poskytuje dle potřeby nezbytnou materiální a finanční pomoc povodní postiženým obyvatelům obce.
•Organizuje se zástupci správců toků provádění povodňových prohlídek povodní postižených území.
•Zajišťuje sepsání povodňových škod na území obce zasaženého povodní.
•podílí se na odstraňování povodňových škod na území obce (mimo investiční akce),
•Shromažďuje materiály pro vypracování zprávy o povodni a zpracovává zprávu o povodni v předepsaném rozsahu, kterou poskytuje do 3 měsíce od ukončení povodně nadřízenému povodňovému orgánu - osnova zprávy je uvedena v příloze plánu.
Povodňový orgán obce Tatce je odpovědný za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace
•Předpovědní a hlásná služba (ČHMÚ Praha, VH dispečink Povodí Labe, státní podnik)
•OÚ a PK předává informace hlídkové služby občanům, firmám, sousedním obcím a obcí níže na toku. Tyto informace je nutno podávat také PK ORP a v akutních případech i vodohospodářskému dispečinku Povodí Labe, státní podnik
•Prověřuje připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (technika, lomový kámen, panely, písek, pytle atd.) a uzavírá smluvní zajištění techniky.
•Zajišťuje odborné subjekty pro vyhodnocení důsledků povodní – statik, dendrolog, deratizátor apod.
Dále má povodňový orgán obce Tatce:
Odpovědnost za vnitřní organizaci
•Zajištění vozidel obce pro potřeby povodňové komise.
•Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).
•Zajištění mobilních telefonů vč. mobilních záložních zdrojů – powerbank (pro členy povodňové komise).
•Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).
Odpovědnost za zajištění ochrany energií a spojů
•Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.
Odpovědnost za zajištění zásobování pitnou vodou
•Monitorování stavu v zásobování vodou.
•Spolupráce s podniky vodáren.
•Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.
Odpovědnost za zajišťování zdravotního a hygienického zabezpečení
•Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.
•Spolupráce a pomoc orgánům zdravotní a hygienické služby.
•Organizování převozu nemocných a raněných občanů.
Odpovědnost zajišťování dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel
•Monitorování průjezdnosti komunikací.
•Organizování objízdných tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.
•Spolupráce s Policií ČR a Správou a údržbou silnic Středočeského kraje při organizování uzavírek a objízdných tras.
•Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.
Odpovědnost za zajišťování evakuace a náhradní ubytování obyvatel
•Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.
•Prověření určených evakuačních a přijímacích středisek.
•Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.
•Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.
•Evidence evakuovaných osob.
Odpovědnost za zajišťování pořádku a ochrany majetku
•V postižených oblastech spolupráce s Policií ČR a Armádou ČR.
•spolupráci s právnickými osobami organizuje rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací.
Odpovědnost za evidenční a dokumentační práce
•Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen,
•Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.
•Označování maximálních dosažených hladin (konečné označení dle TNV provede Povodí Labe, státní podnik)
•Zakreslování rozlivů do map.
•Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.
Dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise obce Tatce.
Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.
Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:
•poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky,
•odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí,
•účastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.
Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise obce Tatce v době povodně je nutno dokladovat.
Soubor: c_vyhlasovani.htm
stránka aktualizována: 11.02.20, publikována: 11.02.20