Organizace povodňové ochrany

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Věcná část >

Organizace povodňové ochrany

Struktura povodňové služby

Ochrana před povodněmi je řízena povodňovými orgány státní správy, které ve své územní působnosti plně odpovídají za organizaci povodňové služby, řídí, koordinují a kontrolují činnost ostatních účastníků ochrany před povodněmi.

Ochranu před povodněmi zabezpečují tyto povodňové orgány:

mimo povodeň

orgány města Mnichovo Hradiště: zastupitelstvo, starosta, městský úřad,

obecní úřad ORP Mnichovo Hradiště,

krajský úřad Středočeského kraje,

Ministerstvo životního prostředí; zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra.

v době povodně

povodňová komise města Mnichovo Hradiště,

povodňová komise ORP Mnichovo Hradiště,

povodňová komise kraje Středočeského kraje,

ústřední povodňová komise České republiky.
 

Kontaktní údaje povodňových komisí a důležitých organizací jsou v samostatné kapitole.

 

Povodňovou komisi obce, města zřizuje obecní, městská rada k plnění úkolů uložených předpisy o ochraně před povodněmi, je-li v jejich územních obvodech možnost povodní. Povodňová komise obce, města je podřízena povodňové komisi obce s rozšířenou působností.

Pokud při povodni převezme řízení ochrany povodňová komise obce s rozšířenou působností, provádí povodňová komise obce, města vlastní opatření podle pokynů povodňové komise obce s rozšířenou působností a svého povodňového plánu.

Povodňovou komisi města zřizuje starosta města Mnichovo Hradiště. Předsedou komise je starosta a další členy komise jmenuje z pracovníků úřadu a zástupců orgánů a organizací, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi. Povodňová komise města je podřízena povodňové komisi obce s rozšířenou působností (ORP Mnichovo Hradiště).

Pokud dojde k vyhlášení krizového stavu (zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů), přejímá řízení ochrany před povodněmi orgán, který je k tomu podle tohoto zákona příslušný tj. krizový štáb (§ 77 odst. 9 zákona 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů). Povodňová komise předá krizovému štábu řízení systému ochrany před povodněmi a v rámci své činnosti mu poskytne podklady pro rozhodování.

Kromě povodňových orgánů všech stupňů je dalším účastníkem povodňové ochrany v územním celku města Mnichovo Hradiště zejména:

Český hydrometeorologický ústav, oddělení hydrologických informací a pobočka Praha zabezpečující předpovědní povodňovou službu, dle současného stavu zpravidla přes příslušný Hasičský záchranný sbor, případně přes správce významných vodních toků (Povodí Labe, státní podnik).

Příjemcem je:

obec s rozšířenou působností, která zprávy neprodleně sdělí zástupci Městského úřadu města Mnichovo Hradiště (prostřednictvím mobilního telefonu starostovi města a vedoucímu krizového řízení), kteří informaci předají (v případě potřeby) tajemníkovi povodňové komise města Mnichovo Hradiště (v případě nedosažitelnosti místopředsedovi povodňové komise případně členům komise). Po ověření informace zajistí předání informace do ohrožených lokalit Mnichova Hradiště.
 

Spolupracující povodňové komise:

Povodňová komise města Mnichovo Hradiště spolupracuje s ostatními povodňovými komisemi obcí ve správním obvodu ORP Mnichovo Hradiště (Bílá Hlína, Boseň, Branžež, Březina, Dolní Krupá, Horní Bukovina, Chocnějovice, Jivina, Klášter Hradiště nad Jizerou, Kněžmost, Koryta, Loukov, Loukovec, Mohelnice nad Jizerou, Mukařov, Neveklovice, Ptýrov, Rokytá, Sezemice, Strážiště, Žďár). (tučně vypsané obce jsou obce s vyšší předpokládanou pravděpodobností vzniku povodňové situace)

Povodňová komise ORP Mnichovo Hradiště je podřízena povodňové komisi Středočeského kraje.

Spolupracující povodňová komise obce s rozšířenou působností je komise obce s rozšířenou působností ORP Turnov a ORP Mladá Boleslav a povodňové komise Středočeského a Libereckého kraje.

V případě hrozí-li nebezpečí z prodlení, ihned jí postoupí dotčeným orgánům obcí (obce po směru toku) a dalším ohroženým subjektům:

vlastníkům (uživatelům) nebo správcům nemovitostí v ohroženém území

vlastníkům (uživatelům) nebo správcům vodních děl a objektů na vodních tocích
 

Dále informuje:

Hasičský záchranný sbor

Policii České republiky, okresní ředitelství, obvodní oddělení

Správce toku (Povodí Labe, státní podnik, Lesy ČR)

ČHMÚ (pobočka Praha)

Subjekty, které mohou pomoci těžkou mechanizací, dopravními prostředky apod.
 

Přehled povinností jednotlivých subjektů je uveden v organizační části.

Zapojení ostatních účastníků ochrany před povodněmi závisí na charakteru povodňové situace a místních podmínkách.

Zástupci nejdůležitějších subjektů jsou členy příslušných povodňových komisí (povodňové komise města nebo povodňové komise ORP).

V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu nebo jinými opatřeními podle obecně závazných právních předpisů.

V době povodně mohou povodňové orgány činit opatření a vydávat příkazy na ochranu před povodněmi. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.

Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat při zajišťování ochrany před povodněmi.

 

Soubor: a6--organizace_protipovodnove_ochrany.htm


Věcná část > Organizace povodňové ochrany

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 24.3.2019, publikována: 10.7.2019